Köpläge!

Dags att köpa
De senaste åren har jag blivit tillfrågad av många svenskar, vad det kostar att äga hus eller lägenhet i Spanien, och om det är köpläge.
Nu år det verkligen dags!
Ser du dig om efter investeringsobjekt, så passa på nu. Varför? Jo det finns ett antal skäl:
- Den största köpargruppen här nere är engelsmän. De försvann plötsligt som köpare 2008-2009 och blev säljare istället eftersom det engelska pundet föll som en sten emot euron. Men nu håller det på att vända. Pundet stärks gentemot euron precis som svenska kronan. Köpande engelsmän ökar alltså.
- Nordiska köpare har den senaste 12-månadersperiden ökat starkt, och beräknas fortsätta öka.
- Svenska kronan år starkare än någonsin emot euron. 8,19 i skrivande stund. Om man jämför med kursen för ett år sedan, 9,18, eller för två år sedan, 9,43, eller tre år sedan, 10,25, så har det blivit 20% billigare.
- Lägg därtill att huspriserna sjunkit med 25-30% under samma period, men nu verkar ha stabiliserat sig på Solkusten tack vare utlänningars intresse, så är det enkelt att se den stora skillnaden. Ett hus som kostade ca 2 miljoner i svenska pengar för tre år sedan, kostar idag ca 1,1 – 1,2 miljoner.
- Lånermöjligheterna. Det går idag att låna pengar genom svenska banker eller Nykredit. Det gick inte förr.
- Räntan är låg och går att binda.
- Matpriserna. De var låga förut och tack vare kronkursen har de blivit ändå lägre. Tomater, <1€/kg (8 kronor kilot alltså). En flaska hyfsat vin, <2€ (ca 17 kronor). En stor stark på krogen, <2€ (ca 17 kronor).
Men du måste vara noga när du väljer. Börja hemma med att titta på kartan och internet. Sätt upp era krav på et papper och diskutera hur viktiga de är. Prata med sådana svenska som bor här nere. Det s.k. mikroklimatet är oerhört viktigt. På ett ställe kan det blir 40 grader på somrarna, bar någon kilometer därifrån blir det sällan över 32. Mycket nära kusten blir det ofta dimma på sommaren, (dimman släpper normalt före 11.oo,.) På en del stållen blåser det mera än på andra. Från ett hus kan du se Sierra Nevada och havet, från ett annat ser du bara grannhuset. Osv.
När du pratat med olika personer och mäklare som du tror på, välj då ut det mest intressanta området och provbo en vecka. Låt mäklaren visa dig någa objekt. Åk sedan hem och sug på karamellen. Sedan åker du ned igen. Den här gången för att köpa!
Vi hade tur som hittade en mäklarfirma med en anställd svenska, som har mycket lång erfarenhet av Solkusten. Jag rekommenderar dig att börja där. Hon heter Elisabeth och firman heter Key Homes Spain i Nerja, www.nerja-realestate.com med tel +34 952 528 914.
Hon jobbar i ett område, Nerja, som är mycket älskat av bl.a. svenskar, men utan att vara överexploaterat. Inga skyskrapor och inga vilda ungdomsfester. Men massore med sol och genuin atmosfär. Vill du ha massor med människor som festar omkring dig, sök dig då till orterna väster om Malaga. Fuengirola, Benalmadena, Mijas, osv.

Lycka till!

SJ, SJ gamle vän, festligt att du lever än!

Jag älskar att åka tåg!

Det är det lyxigaste färdmedel jag vet. Man kan sitta och läsa (om man inte har anlag för åksjuka förstårs). Man kan ta sig en öl och en macka (om man har råd förstårs) eller kan man sitta och jobba med sin dator (om man löst rätt biljett förstårs). Man kan till och med bara sitta, se landskapet rulla förbi medan man tänker på ingenting.

Inte behöver man vara på plats 2 timmar före avgång heller, som med flyget. Och från centrum till centrum går tåget, för det mesta.

Ja tåg är lyx, men bara till för dem som har tid att vänta, utan att veta hur länge de får vänta. Jag har roat mig att titta i tidningarna den senaste tiden, för att se hur ofta det är problem med förseningar. Det har i princip varit en notis varannan dag, och då är det ändå inte vinter. Orsakerna är många. Nedriven kontaktledning verkar vara vanligast, tätt följt av annat elavbrott, maskinfel, krock med bil, stenar i tunnlar och tragiskt nog, självmord.

Hur kan ett miljömedvetet parti som Miljöpartiet verka så kraftfullt för ökat tågresande på bekostnad av biltrafiken, det förstår jag inte. Men jag skulle gärna vilja att någon förklarade det för mig.

För det första är ju tåg oerhört känsligt för störningar. Varje störning innebär att tusentals människor blir försenade till eller från sina jobb, vilket ju medför stor miljöpåverkan. Bara en så enkel sak som häromdagen när en nedriven kontaktledning i Skåne försenade 3.500 personer på väg från jobbet. Tänk efter; 3.500 spisar som måste sättas på extra för att värma maten! Hundratals bilar som måste åka en extra sväng för att hämta upp på stationen, osv. Kostnaderna för samhället, medräknat allt blir ju enorma.

Jag bodde i Stockholm och jobbade i Karlstad periodvis i fjol vinter. Eftersom jag jobbade upp till en vecka i sträck bodde jag på hotell, men vågade inte åka tåg mellan städerna av rädsla för att komma för sent. Det visade sig vara välbetänkt, för jag pratade med många andra som berättade att morgontåget så gott som aldrig var i tid. Vilka kostnader innebär inte det, att man tvingas bo på hotell, om man inte är miljövidrig och helt enkelt tar bilen?

För det andra servar ju tåget bara den del av Sverige som ligger nära stationerna. För alla andra är det bil eller buss som gäller.  Om nu bilen är så hemsk som Miljöpartiet vill göra gällande med sina extraskatter och indragna förbättringar av vägnätet, så kommer större delen av Sverige att slås ut. Och det håller ju på att ske. Det är bara den som har bil och har råd att ha bil, som kan bo någon annan stans än utmed järnvägarna, om Miljöpartiet får som de vill med biltrafiken.

Det innebär ju att resten av Sverige inte får utvecklas. All diskussion om utveckling av järnvägsnätet jag har sett, handlar om att öka snabbheten i de befintliga näten, till exempel mellan Linköping och Stockholm. Men ingen inom Miljöpartiet diskuterar väl idag på allvar en ny järnväg mellan Norrköping  via Kalmar och Kristianstad och Malmö. Den sträckan är ju underutvecklad kommunikationsmässigt vilket leder till väldigt få nyinvesteringar i industrier.

För det tredje förstår jag inte deras aversion mot bilen. Bilen ger ju en fantastiskt frihet. Inte är den heller någon miljöbov vad jag kan förstå. Det är ju bilmotorn som är skurken! Varför inte tvinga fram andra drivmedel då? Gör det dubbelt så dyrt att använda bensin eller diesel i bilar tillverkade efter 2022, till exempel. Jag är helt övertygad att det kommer att fungera, det har man ju visat i Californien m.fl. länder när utsläppen var på tapeten där och regionens regering tog ett liknande beslut. Att MP vill ersätta bilen med tåg är ju en utopi för de allra flesta.

För det fjärde; Kostnaderna. Det hävdas med rätta från Miljöpartiets sida, att det är jättebilligt att transportera flera tusen personer i ett tåg. Och miljövänligt! Jodå, men alla tåg som rullar med bara en eller två passagerare per vagn, hur billigt är det? Och hur miljövänligt? Jag skulle vilja se vad de totala kostnaderna är per passagerare i genomsnitt per kilometer, och miljöpåverkan.

Men de siffrorna törs väl inte Miljöpartiet visa.

Nej tåg är osäkert, orättvist, riskabelt och väldigt gammalmodigt i Sverige. Tråkigt, tycker jag, som älskar att åka det bekväma, tysta och moderna snabbtåget mellan Malaga och Madrid. Kommer det mer än 15 minuter för sent, så får jag ersättning, men det har aldrig hänt mig. Sådana tågförbindelser lär vi tyvärr aldrig få se i Sverige, Stockholm och Umeå med flera, har för få innevånare för att det ska löna sig.


RSS 2.0