SJ, SJ gamle vän, festligt att du lever än!

Jag älskar att åka tåg!

Det är det lyxigaste färdmedel jag vet. Man kan sitta och läsa (om man inte har anlag för åksjuka förstårs). Man kan ta sig en öl och en macka (om man har råd förstårs) eller kan man sitta och jobba med sin dator (om man löst rätt biljett förstårs). Man kan till och med bara sitta, se landskapet rulla förbi medan man tänker på ingenting.

Inte behöver man vara på plats 2 timmar före avgång heller, som med flyget. Och från centrum till centrum går tåget, för det mesta.

Ja tåg är lyx, men bara till för dem som har tid att vänta, utan att veta hur länge de får vänta. Jag har roat mig att titta i tidningarna den senaste tiden, för att se hur ofta det är problem med förseningar. Det har i princip varit en notis varannan dag, och då är det ändå inte vinter. Orsakerna är många. Nedriven kontaktledning verkar vara vanligast, tätt följt av annat elavbrott, maskinfel, krock med bil, stenar i tunnlar och tragiskt nog, självmord.

Hur kan ett miljömedvetet parti som Miljöpartiet verka så kraftfullt för ökat tågresande på bekostnad av biltrafiken, det förstår jag inte. Men jag skulle gärna vilja att någon förklarade det för mig.

För det första är ju tåg oerhört känsligt för störningar. Varje störning innebär att tusentals människor blir försenade till eller från sina jobb, vilket ju medför stor miljöpåverkan. Bara en så enkel sak som häromdagen när en nedriven kontaktledning i Skåne försenade 3.500 personer på väg från jobbet. Tänk efter; 3.500 spisar som måste sättas på extra för att värma maten! Hundratals bilar som måste åka en extra sväng för att hämta upp på stationen, osv. Kostnaderna för samhället, medräknat allt blir ju enorma.

Jag bodde i Stockholm och jobbade i Karlstad periodvis i fjol vinter. Eftersom jag jobbade upp till en vecka i sträck bodde jag på hotell, men vågade inte åka tåg mellan städerna av rädsla för att komma för sent. Det visade sig vara välbetänkt, för jag pratade med många andra som berättade att morgontåget så gott som aldrig var i tid. Vilka kostnader innebär inte det, att man tvingas bo på hotell, om man inte är miljövidrig och helt enkelt tar bilen?

För det andra servar ju tåget bara den del av Sverige som ligger nära stationerna. För alla andra är det bil eller buss som gäller.  Om nu bilen är så hemsk som Miljöpartiet vill göra gällande med sina extraskatter och indragna förbättringar av vägnätet, så kommer större delen av Sverige att slås ut. Och det håller ju på att ske. Det är bara den som har bil och har råd att ha bil, som kan bo någon annan stans än utmed järnvägarna, om Miljöpartiet får som de vill med biltrafiken.

Det innebär ju att resten av Sverige inte får utvecklas. All diskussion om utveckling av järnvägsnätet jag har sett, handlar om att öka snabbheten i de befintliga näten, till exempel mellan Linköping och Stockholm. Men ingen inom Miljöpartiet diskuterar väl idag på allvar en ny järnväg mellan Norrköping  via Kalmar och Kristianstad och Malmö. Den sträckan är ju underutvecklad kommunikationsmässigt vilket leder till väldigt få nyinvesteringar i industrier.

För det tredje förstår jag inte deras aversion mot bilen. Bilen ger ju en fantastiskt frihet. Inte är den heller någon miljöbov vad jag kan förstå. Det är ju bilmotorn som är skurken! Varför inte tvinga fram andra drivmedel då? Gör det dubbelt så dyrt att använda bensin eller diesel i bilar tillverkade efter 2022, till exempel. Jag är helt övertygad att det kommer att fungera, det har man ju visat i Californien m.fl. länder när utsläppen var på tapeten där och regionens regering tog ett liknande beslut. Att MP vill ersätta bilen med tåg är ju en utopi för de allra flesta.

För det fjärde; Kostnaderna. Det hävdas med rätta från Miljöpartiets sida, att det är jättebilligt att transportera flera tusen personer i ett tåg. Och miljövänligt! Jodå, men alla tåg som rullar med bara en eller två passagerare per vagn, hur billigt är det? Och hur miljövänligt? Jag skulle vilja se vad de totala kostnaderna är per passagerare i genomsnitt per kilometer, och miljöpåverkan.

Men de siffrorna törs väl inte Miljöpartiet visa.

Nej tåg är osäkert, orättvist, riskabelt och väldigt gammalmodigt i Sverige. Tråkigt, tycker jag, som älskar att åka det bekväma, tysta och moderna snabbtåget mellan Malaga och Madrid. Kommer det mer än 15 minuter för sent, så får jag ersättning, men det har aldrig hänt mig. Sådana tågförbindelser lär vi tyvärr aldrig få se i Sverige, Stockholm och Umeå med flera, har för få innevånare för att det ska löna sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0